Odhlédneme-li od všech ostatních detailů (a teď mám na müsli zejm. aditiva nebo různé složky základového oleje, jimiž se jednotlivé značky olejů liší), je základní rozdíl mezi 5W30 a 5W40 ten, že od cca 40°C do provozní teploty motoru je čtyřicítka "hustší", má vyšší viskozitu a tedy schopnost lépe ulpívat na mazaných částech motoru, na nichž vytváří silnější (ne však za každou cenu ve smyslu pevnější) olejový film a lépe dotěsňuje vůle mezi součástkami. V mrazech a nízkých teplotách nad nulou budou mít oba oleje viskozitu stejnou (mají oba "zimní" číslo 5). Zcela obecně lze říci, že 5W40 je v porovnání s 5W30 "univerzálnější" a jeho vlastnosti jsou více využitelné ve větším teplotním rozsahu směrem k vysokým teplotám, se zvyšujícím se letním číslem (50, 60) teplotní zatížitelnost oleje nadále stoupá. Pro tebou popisovaný provoz s převahou krátkých a tedy spíše studených jízd je třicítka zcela vyhovující, kupř. na letní cestu k moři by byla vhodnější čtyřicítka...

Tribologie (nauka o olejích) a tribotechnika je dneska věda...
